Kanał regatowy w parku chorzowskim - Woda

Kanał Regatowy w Parku Śląskim: Historia, Funkcja i Współczesna Modernizacja Kanał Regatowy w Parku Śląskim w Chorzowie stanowi znaczący element krajobrazu i infrastruktury rekreacyjnej tego rozległego kompleksu parkowego. Ten sztuczny zbiornik wodny, o długości 550 metrów, został wybudowany w latach 60. XX wieku, konkretnie w roku 1960, jako przedłużenie Dużego Stawu, liczącego siedem hektarów powierzchni. Jego powstanie było odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na tereny rekreacji wodnej w ówczesnym Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku (WPKiW).
Geneza i pierwotne przeznaczenie
Od początku istnienia Kanał Regatowy był projektowany z myślą o różnorodnych formach aktywności wodnej. Służył do pływania kajakami, łódkami i rowerkami wodnymi, a w przeszłości na akwenie tym działał Ośrodek Sportów Wodnych, gdzie dostępne były również motorówki, żaglówki, a nawet możliwość uprawiania narciarstwa wodnego. Na środku kanału znajduje się charakterystyczna wyspa, do której prowadzą dwie kładki. Pierwotne plany zakładały, że kanał będzie znacznie dłuższy i połączy się ze stawem w Śląskim Wesołym Miasteczku, jednak zrezygnowano z tego pomysłu ze względu na zbyt wysokie prognozowane koszty. Ostatecznie kanał doprowadzono w okolice Śląskiego Ogrodu Zoologicznego.
Okres zaniedbania i konieczność rewitalizacji
Z biegiem lat infrastruktura Kanału Regatowego ulegała degradacji. Atrakcja wodna podupadła, a kładki prowadzące na wyspę stały się niebezpieczne, co doprowadziło do ich zamknięcia. Stan nabrzeży również wymagał interwencji, uniemożliwiając swobodny przepływ wody.
Kompleksowa modernizacja XXI wieku
W celu przywrócenia Kanałowi Regatowemu jego dawnej świetności i pełnej funkcjonalności, w ostatnich latach podjęto szeroko zakrojone prace modernizacyjne. Prace projektowe rozpoczęły się pod koniec 2022 roku. Umowę na pierwszy etap modernizacji podpisano 18 stycznia 2023 roku, a prace budowlane rozpoczęły się w marcu 2023 roku.
Pierwszy etap inwestycji obejmował szereg kluczowych działań:
Demontaż starych murów oporowych i budowę nowych, prefabrykowanych nabrzeży o łącznej długości ponad kilometra. Remont dna zbiornika i jego odmulenie. Naprawę i wzmocnienie kładek prowadzących na wyspę oraz renowację samej wyspy. Wykonanie drenażu i zasypek wzdłuż ścian oporowych. Koszt pierwszego etapu modernizacji wyniósł ponad 17 milionów złotych i był realizowany ze środków pochodzących z unijnego programu JESSICA. Zasadnicza część prac tego etapu zakończyła się w październiku 2024 roku, co pozwoliło na ponowne napełnienie kanału wodą.
Obecnie trwa przetarg na drugi etap rewitalizacji Kanału Regatowego. Ten etap ma objąć stworzenie nowej nawierzchni wokół kanału, przeprowadzenie nasadzeń roślinności oraz odtworzenie otaczających alejek wraz z towarzyszącą infrastrukturą. Planowany jest również montaż wind dla osób z ograniczeniami ruchowymi. Konsorcjum firm MELKAD Sp. z o.o. i SUDVID-GROUP Sp. z o.o. złożyło najkorzystniejszą ofertę w wysokości ponad 10,3 miliona złotych na realizację drugiego etapu.
Łączny koszt modernizacji Kanału Regatowego w obu etapach szacowany jest na około 27,3 miliona złotych. Przewiduje się, że prace drugiego etapu potrwają 12 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą, a finalny efekt modernizacji będzie widoczny pod koniec 2025 roku.
Perspektywy na przyszłość
Zakończenie modernizacji ma na celu przywrócenie Kanałowi Regatowemu pełnej drożności, co umożliwi przepływ do Dużego Stawu i stworzenie trasy o długości ponad dwóch kilometrów. Powrót sportów wodnych, takich jak kajaki, łódki elektryczne czy SUP-y, do Parku Śląskiego jest prognozowany na lato 2026 roku. Inwestycja ta ma na celu nie tylko poprawę bezpieczeństwa i estetyki, ale także wzbogacenie oferty rekreacyjnej Parku Śląskiego.
Lokalizacja
Współrzędne:
50.284522, 18.982956
Kontakt
Opinie: -.-
Jeśli miejsce jest super, a nie ma recenzji, to czy jest super naprawdę? Rozwiąż ten filozoficzny dylemat jednym kliknięciem.
Zaloguj się, aby dodać opinie.